Bellas resultat / Rasens medeltal
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1a. KONTAKT
Hälsning |
Avvisar kontakt med morrning och/eller bitförsök. Utförs ej inom tid. | Undviker kontakt genom att dra sig undan. | Accepterar kontakt utan att besvara. Drar sig inte undan. | Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök. 4/3,9 | Överdrivet kontakttagande, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1b. KONTAKT
Samarbete |
Följer inte med trots flera försök att locka. Ej genomfört inom tid. Alt. provas inte i detta moment | Följer med motvilligt. | Följer med, men är inte engagerad i testledaren. 3/3,5 | Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren. | Följer med villigt, är överdrivet engagerad i testledaren, ex. hoppar, gnäller, skäller. |
1c. KONTAKT Hantering |
Avvisar med morrning och/eller bitförsök. Hantering ej genomförd. | Undviker, drar sig undan eller söker stöd hos föraren. | Accepterar hantering. 3/3,3 | Accepterar, svarar med kontaktbeteende. | Accepterar, svarar med överdrivet kontaktbeteende. |
2a. LEK 1 Leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. 4/3,9 | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. |
2b. LEK 1
Gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. 5/3,4 |
2c. LEK 1 Gripande och dragkamp |
Griper inte. | Griper tveksamt, släpper, håller, men drar inte emot. | Griper, drar emot, men släpper och tar om. Alt. tuggar. 3/3,0 | Griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper. | Griper direkt med hela munnen, drar emot, rycker, alt. ruskar – även under den passiva delen – tills testledaren släpper. |
3a. FÖRFÖLJANDE |
Startar inte. | Startar, men avbryter. | Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer. | Startar med hög fart, målinriktad – bromsar in vid bytet. 4/2,9 | Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända. |
3b. GRIPANDE | Nonchalerar föremålet. Alt. springer inte fram. | Griper inte, nosar på föremålet. 2/2,3 | Griper tveksamt eller med tidsfördröjning. | Griper direkt, släpper. | Griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek. |
4. AKTIVITET |
Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv. | Är uppmärksam och lugn – står, sitter eller ligger. 2/3,3 | Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar. | Är uppmärksam med ökad aktivitet eller oro efter hand. | Växlar snabbt aktiviteter under momentet. Alt. oro under hela momentet. |
5a. AVST. LEK Intresse |
Engageras inte av figuranten. | Kontroll, avbrott förekommer. | Intresserad. Följer figuranten utan avbrott. 3/2,9 | Intresserad. Vill iväg, enstaka startförsök. | Mycket intresserad. Vill iväg, upprepade startförsök. |
5b. AVST. LEK Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. 1/1,6 | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första del. | Visar enstaka (1-2) hotbeteenden under momentets första och andra del. | Visar flera hotbeteenden under momentets första del. | Visar flera hotbeteenden under momentets första och andra del. |
5c. AVST. LEK Nyfikenhet |
Går inte fram till figuranten. | Går fram när figuranten är aktiv på linjen. | Går fram till den dolda men talande figuranten. | Går fram till figuranten med låg kroppsställning och/eller med tidsfördröjning. 4/2,7 |
Går fram direkt till figuranten utan hjälp.
|
5d. AVST. LEK Leklust |
Visar inget intresse. | Leker inte, men visar intresse. 2/2,6 | Leker, kan gripa försiktigt, drar inte emot. | Griper. Drar emot, men kan släppa och ta om. | Griper direkt. Drar emot, släpper inte. |
5e. AVST. LEK Samarbete |
Visar inget intresse. | Blir aktiv men avbryter. | Är aktiv med figuranten när denne är aktiv. 3/2,3 | Är aktiv med figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant. | Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek. |
6a. ÖVERRASKN. Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. 3/3,0 | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
6b. ÖVERRASKN Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. 1/2,0 | Visar enstaka hotbeteenden. | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och attacker som kan avslutas med bett. |
6c. ÖVERRASKN Nyfikenhet |
Går fram efter det att overallen lagts ner./går inte fram inom tid. Alt. går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen samt lockar på hunden. | Går fram till overallen när föraren står bredvid. 3/2,7 | Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet. | Går fram till overallen utan hjälp. |
6d. ÖVERRASKN Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. 1/1,9 | Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
6e. ÖVERRASKN Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. 1/1,8 | Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid 1 tillfälle | Stannar upp. Luktar eller tittar på overallen vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med overallen. Intresset minskar efter hand. | Biter i eller leker med overallen vid 2 eller flera passager. |
7a. LJUDKÄNSL. Rädsla |
Stannar inte eller kort stopp. | Hukar sig och stannar. | Gör undanmanöver utan att vända bort blicken. 3/2,7 | Flyr högst 5 meter. | Flyr mer än 5 meter. |
7b. LJUDKÄNSL Nyfikenhet |
Går inte fram. | Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet samt lockar på hunden. | Går fram till skramlet när föraren står bredvid. | Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet. 4/3,7 | Går fram till skramlet utan hjälp |
7c. LJUDKÄNSL Kvarstående rädsla |
Ingen tempoförändring eller undanmanöver. 1/1,4 | Liten båge eller tempoväxling vid ngn av passagerna. | Båge eller tempoväxling vid 1:a passagen. Minskat utslag vid 2:a passagen. | Båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad intensitet. | Visar stort mått av rädsla eller ökad rädsla efter samtliga passager. |
7d. LJUDKÄNSL Kvarstående intresse |
Visar inget intresse. 1/1,7 | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid 1 tillfälle. | Stannar upp. Luktar eller tittar mot skramlet vid minst 2 tillfällen. | Biter i eller leker med skramlet. Intresset minskar efter hand. | Biter eller leker med skramlet vid 2 eller flera passager. |
8a. SPÖKEN
Hot/agg |
Visar inga hotbeteenden. | Visar enstaka hotbeteenden. 2/2,7 | Visar flera hotbeteenden under längre tid. | Visar flera hotbeteenden och någon attack. | Visar hotbeteenden och flera attacker. |
8b. SPÖKEN
kontroll |
Enstaka kontroll, därefter inget intresse. Alt. engagerar sig inte | Tittar mot spökena då och då. | Kontrollerar och/eller handlar mot spökena. Långa avbrott. Ex. halva sträckan båda spökena eller ett spöke hela sträckan . | Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena . Kortare avbrott. 4/3,9 | Kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet. |
8c. SPÖKEN Rädsla |
Uppehåller sig framför eller bredvid föraren. | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avståndsreglering. 2/3,2 | Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Växlar mellan flyktstart och kontroll. | Backar längre än kopplets längd eller lämnar platsen, alt. flyr. |
8d. SPÖKEN Nyfikenhet |
Går framtill fig. när föraren tagit av figurantens huvudbonad. Går inte fram inom tid. | Går fram till fig. när föraren talar med fig och lockar på hunden. | Går fram till fig. när föraren står bredvid. | Går fram till fig. när föraren gått halva avståndet. 4/2,5 | Går fram till fig. utan hjälp. |
8e. SPÖKEN
Kontakttagande Med figurant i spökdräkt |
Avvisar eller undviker kontaktförsök. Kontakt ej tagen inom tid. | Accepterar kontakten från fig. utan att besvara den. | Besvarar kontakten från figuranten. | Tar själv kontakt med figuranten. 4/3,3 | Intensivt kontaktbeteende mot figuranten. Kan ex. hoppa och gnälla. |
9a. LEK 2 leklust |
Leker inte. | Leker inte, men visar intresse. | Startar långsamt, blir aktiv, leker. | Startar snabbt, leker aktivt. | Startar mycket snabbt, leker mycket aktivt. 5/3,6 |
9b. LEK 2 gripande |
Griper inte. | Griper inte, nosar bara på föremålet. | Griper tveksamt eller med framtänderna. | Griper direkt med hela munnen. | Griper direkt, hugger föremålet i farten. 5/3,1 |
10. SKOTT |
Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd. 1/2,0 | Avtagande kontroller under lek / passivitet. Därefter oberörd. | Riktar intresse mot skytten, publiken eller annat, men återgår till lek / passivitet. | Avbryter lek eller passivitet. Låser sig mot publiken, skytten eller annat. Återgår inte till lek / passivitet. |
Berörd, rädd. Alt. vill lämna platsen, försöker fly. Alt. föraren avstår skott. |